Geweldloosheid

Yama 1  Ahimsa
Vrede begint in jezelf.

Als iemand stevig gegrondvest is in geweldloosheid, is er het opgeven van alle vijandigheid in zijn bijzijn.  (Pajanjali yoga sutra’s II.35)

In het dagelijks leven is er veel geweld, op televisie, social media, op school, bij de buren enz. Geweld uit zich in fysieke vorm, zoals schieten, knallen, schoppen, slaan vechten doden. Dit is het grove geweld , maar je hebt ook geweld in woorden, of nog subtieler, in gedachten. Geweld is : in denken en /of doen schade toebrengen.

Ahimsa betekent letterlijk “niet schaden “. Je stopt zelf met schaden, zowel in gedachten als in woorden en in daden. Het is een strijd in jezelf, tegen het geweld in jezelf en de oorsprong daarvan. Ken je eigen woede, zoek de oorzaak niet langer buiten jezelf mar heel dichtbij, in het eigen denken. Geweld komt voort uit het denken, de mind.

Heel vaak geef je de ander de schuld, echter heel vaak ligt de oorzaak bij jezelf, niet ver weg. Vaak is de oorzaak de wensen in de mensen. Bijvoorbeeld, als een kind haar zin niet krijgt, is hun wens niet vervuld. Dan gaat ze slaan en schoppen enz. Later leert een kind dat dat geen geoorloofd gedrag is. Geweld gaan we noemen als er een element van perse willen of moeten in komt, waarbij het meestal dan ook ten koste van de ander gaat.. Geweld komt du voort uit wensen en verwachtingen, vooral als die te sterk zijn geworden. Om weer vrede in jezelf te krijgen, zegt Patanjali, is het goed om je wensen te zien, maar vooral het element van dwang eruit te halen.

Wensen kunnen zijn:

De wens om materiële dingen te vergaren.

De wens om in leven te blijven

De wens afkomstig van Ego.

Vaak zit de oorzaak van geweld dus in jezelf.  Door zelf geweldloos te zijn, dat wil zeggen liefdevol te zijn, zal er eerder iets vredelievends op gang komen.

Als je bijvoorbeeld steeds je zin door wilt drijven, de ander voor schut zetten, iemand beledigen, niet naar de ander te luisteren, perse altijd de eerste willen zijn, altijd gelijk willen hebben, de ander kleineren enz  zijn dit allemaal voorbeelden van geweld.

Maar hoe kun je nu geweldloos worden, niet schaden?

Mag je dan nooit boos worden, wordt je dan geen sulletje?  Moet je altijd je andere wang toekeren als op de ene is geslagen? Allemaal vragen en twijfels die heel normaal zijn.

Alertheid is een sleutel, ten aanzien van je eigen wensen en verlangens. Handel je vanuit een persoonlijke wens of niet? Handel je vanuit je ego of niet? Als je boos wordt, is dat dan misschien omdat je niet wilt kijken naar iets wat in jezelf zit? Alert zijn is dus kijken. Kijken naar wat mechanismen zijn in het eigen denken.

In de tweede plaats is het aankweken van liefdevolle vriendelijkheid. Mededogen, jezelf afvragen, wat bezielt iemand om te doen wat hij/zij doet? Dit begrijpen.

In de derde plaats dankbaarheid, tevredenheid, geduld, vergevingsgezindheid, acceptatie, overgave.

Het zijn deugden , kwaliteiten die enorm krachtig zijn. Geweldige energie komt dan vrij die leidt tot Vrede die in beginsel aanwezig is in iedereen.

Oefening 1:

Levensenergie houding: ga staan in de berghouding, voeten op heupbreedte. Adem door je neus waarbij je langer uitademt dan in. Buig je knieën. Til je armen op en draai je handpalmen naar omhoog. Buig niet naar voren, houdt de rug recht. Voel hoe langzaam je handen warm worden. Blijf 5 adems in deze houding. Strek dan de benen en leg je handpalmen op je buik. De warmte van je handen laat je buik ontspannen.

Oefening: 2

Maanhouding: sta rechtop, til je armen omhoog. Schouders laag. Strengel nu de vingers van je rechterhand om je linkerpols. Adem rustig in en buig naar links. Op de volgende uitademing kom je nog iets verder in de houding. Na 3 tot 5 keer in en uitademen, kom je langzaam terug. Herhaal aan de andere zijde, met je vingers van je linkerhand om je rechterpols. Je kan de voeten tegen elkaar aan zetten of iets wijder, wat bij jou past.

Spreuk:

Wees lief voor jezelf!

Volgende maand: waarheid.

 

Informatie uit: Yogamagazine, nr 4 2019. en Yama en Niyama van Ajata Stam.