Door blijven ademen, licht aan de horizon is er nog niet

Lieve yoga mensen,
Het is nu echt volhouden in deze Coronatijd. Ik merk het ook bij mezelf, zou veel meer naar buiten willen gaan en dingen gaan doen. Toch maar even niet. Ik ben wel blij dat ik het besluit heb genomen om nu alle yogalessen bij mij thuis te gaan doen, behalve Kapelle en Heinkenszand. Ik ben de ruimte al helemaal klaar aan het maken, en ben bezig met nieuwe yogakussentjes. Het wordt mooi! Ook dankzij hulp van vrienden en vriendinnen!! Want vriendschap is goud waard, en ik ben daar zeer blij mee. Net zoals ik blij ben met jullie, en dat ik hoop dat we in september elkaar weer kunnen gaan zien en ontmoeten. Het thema door blijven ademen vind ik nu wel van toepassing.  Ook de foto’s krijg ik van creatieve mensen, dank daarvoor! Ik maak mijn schilderijen  die ik jullie ook graag wil laten zien.

Ademen: slapen is heel goed voor een mens, het werkt helend en je krijgt er energie van. Ga op je rechterzij liggen bij het inslapen, het linkerneusgat is dan meer open en dat maakt dat je parasympatisch zenuwstelsel wordt geactiveerd waardoor je sneller in slaap valt.

Tel de adem,  je kan het eenvoudig doen, tel tot vier bij de uitademing steeds weer opnieuw. De inademing komt vanzelf als je de buik ontspant en je ademt door de neus en je ademt uit door de mond en je  maakt je goed leeg bij een lange uitademing.

Nu met de Corona zijn er grote ademproblemen, je krijgt niet voldoende lucht en moet je worden ondersteund door de machines en apparatuur. Je bent daar compleet afhankelijk van. Hoe eng is dat? Ik kan me goed voorstellen dat mensen dan in slaap worden gebracht. Dat wil je niet bewust meemaken. Dus pas goed op en hou je aan de regels!

De adem is ook wel een spiegel van je geest. Als je gestrest bent adem je je sneller en oppervlakkig. Je krijgt soms teveel zuurstof binnen en t je ademt te weinig voldoende uit. CO2 te kort. Daarom is het dan goed om in je handen te ademen, in en uit, en probeer je de adem in je buik te krijgen. Dit kan je kan door je handen op je buik te leggen en naar je handen toe te ademen. Je voelt dan een beweging onder je handen, de buik gaat omhoog bij de inademing en omlaag bij de uitademing en dat hou je even vol.

Adem brengt lucht in je leven, per minuut adem je tussen de 4 en 60 keer, dat is afhankelijk van je fysieke en of psychische toestand. Als je gespannen bent adem je veel sneller. Normaal als je ontspannen bent adem je 6 keer per minuut.  Bij het wandelen zo tien tot 16 keer per minuut. Milan Kundera beschrijft in zijn boek traagheid het volgende:

Er bestaat een geheim verband tussen traagheid en geheugen, tussen snelheid en vergetelheid. Laten we een uiterst banale situatie nemen: een man loopt op straat. Ineens probeert hij zich iets voor de geest te halen, maar de herinnering ontsnapt hem. Op dat moment vertraagt hij automatisch zijn pas. Iemand die daarentegen probeert een pijnlijk incident dat hij zojuist heeft beleefd, te vergeten, begint onbewust harder te lopen, alsof hij zich snel wil verwijderen van wat zich in de tijd nog te dicht bij hem bevindt.

Oefening:

adem niet te diep in en verleng je uitademing door een tuitje van de mond te maken en dan langzaam uit te ademen.

Verhaaltje:

Je bent wat  je diepe,
bezielende wens is.
Zoals je wens is, zal je wil zijn.
Zoals je wil is,
zullen je daden zijn.
Zoals je daden zijn,
zal je lot zijn.

Upanishad 4.

Sterkte en houd moed in deze tijd en lees deze bovenstaande tekst nog maar eens, en weer opnieuw en vertrouw!