Loslaten

BLAAS-MUDRA

In de energieleer wordt de blaas emotioneel bij de zelf oriëntatie ingedeeld.

Om in een of andere richting te kunnen beginnen of doelgericht dingen te kunnen gaan doen, hebben we als basis de zelf oriëntatie nodig. Daarom is de energie van de blaas van groot belang.

Bij oudere mensen laat de controle van de blaas vaak te wensen over. Door de blaasmudra dagelijks dan toe te passen kan jou heel erg helpen. Misschien zelfs wel 4 keer per dag, minimaal 8 minuten .

Tweede chakra oefeningen kunnen je hierbij ook helpen. Dat is een waterchakra en dus ook een water mudra.

Een goede gezondheid , doorgaan, stromen, loslaten, aanpassen, met de stroom meegaan zijn allemaal elementen die heilzaam kunnen zijn.

Niets ter wereld is zo flexibel en toegeeflijk als water. Maar als het de standvastigen en sterken aanvalt, kunnen die het niet weerstaan, want ze kunnen het niet veranderen. Dus overwinnen de flexibelen, de onbuigzamen en overwinnen de toegeeflijken de sterken.  (Lao Tzu)

 

Wat wil dit zeggen?   Soms is het meebuigen met de wind veel verstandiger dan recht op te willen blijven staan. Dat kan ook in relaties zo zijn, soms toegeven, en luisteren in plaats van er direct tegenin gaan.

Vaak staat bij water mudra’s de pink centraal . Deze is verbonden met het element water. Water wordt ook wel gezien als de bron van het leven. Het heiligbeenchakra, of tweede chakra reguleert de emoties en lichaamsvocht, waaronder bloed, lymfe, slijm en speeksel.  Water is een universeel symbool van zuivering. De drang om zonden weg te wassen. Flexibel zijn is van belang. Water is ook verwant aan de maan, de aantrekkingskracht van de maan beïnvloedt het tij. Bij volwassenen bestaat het lichaam voor 60% uit water en sommige mensen zeggen dat ook wij worden beïnvloed door de maanfasen, zodat we bijvoorbeeld slechter slapen bij volle maan.

Deze mudra kan je helpen om flexibiliteit te ontwikkelen in alle aspecten van het leven. Geniet maar wat het leven je te bieden heeft.

Asana’s voor tweede chakra,, dus voor de blaas en nieren.

*Vlinderen, zet de voetzolen tegen elkaar, terwijl je zit en beweeg de knieën op en neer.

*Zet de voetzolen tegen elkaar en plaats de hielen iets van je af, en buig voorover, langzaam en neem de tijd. Adem naar de spanningsplekken toe.

* Ga op de rug liggen en zet weer de voetzolen tegen elkaar, laat de knieën naar omlaag zakken,  blijf zo een geruime tijd liggen, eventueel met een opgerolde handdoek onder  de gehele wervelkolom

Spreuk:  Mijn hart is licht, mijn tred is zwierig, mijn hoofd is vrij en mijn handen succesvol.