Ontspanning-mudra & slapen 2

Niets maakt slaperiger dan de duisternis. Met de avond vertelt de natuur ons dat het bedtijd is, van nature worden dan ook de slaaphormonen aangemaakt melatonine.

Een eigen vast ritueel om te gaan slapen helpt je om in de stemming te komen van het slapen. Zacht licht, rustige ademoefeningen, de maangroet, en een visualisatie kan je ook helpen, ga lekker zitten, en denk aan de koele stilte van de avondlucht, de sterren op hun toegewezen plek en een maansikkel die zich statig verplaatst aan de hemel.

Om de dingen los te kunnen laten, kan het opschrijven het makkelijker voor je maken,, gebruik een vast notitieboekje en schrijf al die dingen op die je bezig houden. Als je klaar bent kun je jezelf bedanken en anderen, die bij je opkomen. Zo sluit je de dag mooi af.

Ook kun je in je bed een film afdraaien van de afgelopen dag, een visualisatie en de film gaat door en stopt niet, jij bent de toeschouwer.

De kameel houding kun je doen als je echt heel wakker bent.

Oefening: GA rechtop de knieën zitten en krul je tenen op. Plaats je handen achter je rug en buig ter voorbereiding op de kameel. Iets achterover. Doe het rustig en bewust. Hoofd iets naar achter en de mond gesloten. Kom weer rechtop en de armen nu langs het lichaam, reik met beide handen tegelijkertijd naar de hielen, als je er niet komt , niet erg maar ga wel die richting op, als je er wel komt pak dan de hielen vast en breng het hoofd naar achter. Mond gesloten en adem een paar keer in en uit. Kom weer rechtop,  en na de kameel, breng je jezelf in de kindhouding, knieën wijd en buig voorover, voorhoofd op de grond of op handen, blijf zo een aantal adems zitten, let op je buikadem.

De maangroet is ook een prachtige serie vlak voor het slapen gaan. Zie foto.

Klanken die je kunt maken om los te laten zijn de FFFFFFFFF klank uitademend, handen op de longen.

TSJJJJOE klank voor de nieren, SJJJJJJJJJJ klank voor de lever, en de udjaii met een ruisend geluid uitademen voor je hart.  Ook kun je sissend uitademen, SSSSSSSSSSSS. Om los te laten.

Bij de ontspanning kun je de adem tellen, , 1,2,3,4 in en 1,2,3,4, uit.

De foto’s zijn nog een paar handmudra’s die je kan toepassen om beter te slapen.