Meditatie

Dhyana
Stap 7

Patanjali omschrijft dhyana als een staat waarin de concentratie onafgebroken op één punt rust. Alle afleidingen uit de buitenwereld zijn weggevallen, alleen de innerlijke rust blijft over. Tijdens dhyana verkeer je in een staat van meditatie. Meditatie wordt gezien als een hogere vorm van denken. De geest komt in een toestand die voorbijgaat aan het normale denkende brein dat we gedurende de dag gebruiken. Je vergeet tijdelijk je lichaam en gaat helemaal op in een gevoel van ruimte en licht.

Je overstijgt als het ware de fysieke grenzen van je lichaam en geest. Het is niet ongebruikelijk dat in meditatie grote inzichten over het leven opkomen. Vanuit de ruimte die is ontstaan in de geest komen de antwoorden als vanzelf de geest binnen vallen. Toch is het verkrijgen van inzichten geen doel van meditatie. Meditatie heeft namelijk geen doel, anders dan  “de geest te laten rusten in haar perfecte aard”.

Spreuk:  als de aandacht onafgebroken op één punt kan rusten, is er sprake van meditatie.

 

Oefening: ga makkelijk zitten op de grond of op een stoel, en richt je aandacht op de adem, volg de adem, en steeds wanneer je wordt afgeleid door andere gedachten, kom je terug bij de adem, en je blijft vriendelijk en mild naar jezelf.

Dit kun je twee minuten doen, of langer zoals jij wilt. Regelmatig beoefenen, maakt het voor jezelf makkelijker, twee tot drie keer per week, en wie weet ga je het elke dag doen. Forceer niks. Voel je er goed bij.